Rio de Janeiroooo - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Astrid Roelofs - WaarBenJij.nu Rio de Janeiroooo - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Astrid Roelofs - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiroooo

Blijf op de hoogte en volg Astrid

27 Augustus 2013 | Brazilië, Ilha Grande

Lieve allemaal,

Wat is Brazilië geweldig! Mooi weer, behalve gisteren en vandaag, en wat een sfeertje! Ik hou ervan. Jammer dat ze hier geen Spaans praten maar Portugees, net iets minder mooi. Een beetje als Nederlands en Duits, Duits is de onvriendelijke versie. Verder vind ik Portugees een beetje klinken als dronken Spaans. Kortom: moeilijk te verstaan, lezen gaat wel, maar luisteren en praten echt niet.

Vorige week toen ik aankwam heb ik niet veel gedaan. Ben naar de winkel gegaan, heb eten gekookt voor drie dagen want ik had weer eens veel te veel saus gemaakt. Daarna heerlijk vroeg naar bed. Met twee Italianen in mijn kamer gepraat: Mariano en Luca. Heel aardig, die vroegen met wie ik was en wat ik wilde doen in Rio enzo. Er sliepen alleen maar mannen op mn kamer, beetje vreemd maar goed allemaal normaal dus prima.
De dag erna vroegen de Italianen of ik met hun meewilde naar het strand. Superleuk! Er ging nog een Peruaan mee. Eerst naar Copacobana gelopen, wat in het water geweest, helemaal niet koud alleen wel een hele sterke stroming en best grote golven. Maar lekker in de zon gelegen en een supermooi uitzicht met alle bergen rondom Rio, Christo Redentor tussen de gebouwen door enja wit zand, blauwe zee: toppie!!! Na een poosje hadden de mannen het gehad en wilden ze naar Ipanema, dus met de taxi naar een ander strand, wat net iets mooier was en iets rustiger. Echt genieten hoor om lekker aan het strand te kunnen liggen en helemaal niks te doen. Na het strand wilden de Italianen graag naar het centrum om wat dingen te bekijken. Prima! Wel fijn hoor, want alleen naar het centrum kan gewoon niet. Helaas wordt het hier vroeg donker, dus hebben we alles wat ze wilden bekijken in het donker gezien. Ze waren niet de besten in het lezen van de kaart, maar ik veel moois gezien en na drie rondjes lopen hebben we ook de oudste bakkerij gevonden en daar een heerlijk taartje gegeten: cheesecake met passievrucht erop. Jammie!! Verder hebben we de protestgroep gezien tegen de Olympische Spelen en het WK. Maar het wordt een beetje uit zn verband gerukt want er waren ook veel spandoeken met anti-alles. Dusja nu is niks meer goed genoeg in Rio. De jongens wilden graag in Lapa wat drinken, moeilijk om een goed terrasje te vinden, zelfs via de tippelzone gelopen. Ik liep daar en dacht hmm is dit wat ik denk dat het is en toen zag ik Luca me een knikje geven en dacht ik ohohoh waar zijn we nu toch weer beland. Maargoed leuk local terrasje gevonden, goede caipirinha’s: de cocktail van hier. Gezellig zitten kletsen en iedereen die voorbijkwam bekeken. Van die pindaverkopers, die pinda’s op je tafeltje leggen en als je er een eet moet je flink betalen, nouja voor mij was een voedselvergiftiging wel genoeg. Een pindaverkoper kwam geeneens terug om de pinda’s op te halen en toen we weggingen bleek waarom: hij had (hoogstwaarschijnlijk) Mariano’s tas gestolen. Heel sneu en heel zuur maar vooral ook vreemd dat wij alledrie niks gemerkt hadden. De tas lag onder zijn stoel, misschien niet het slimste maar toch…. Dus toen gauw terug naar het hostel zodat die zijn telefoon kon blokkeren.
De volgende dag weer naar het strand, heerlijk maar vijf minuten lopen en het is niet alleen lekker in de zon, maar het is ook gewoon genieten van wat je ziet. De Brazilaanse mannen zien er over het algemeen goed uit, behalve hun zwembroeken dan, veel te kort en te strak, en ze hebben heel veel tatoeages. Ze zijn heel erg into Jezus hier, er lopen allemaal mensen met Jezus Christus op hun rug rond als tatoeage, zoals je naam op een voetbalshirt zou staan. Toch vreemd hoor. De vrouwen zijn over het algemeen met veel rondingen. Ik heb maar weinig slanke vrouwen gezien, en ze lopen allemaal in een string en je kan je indenken dat dat voor sommige vrouwen niet echt mooi is. Verder kan je alles kopen op het strand. Niet alleen eten, drinken, bikini’s maar ook zonnebrand, armbanden, oorbellen, sigaretten, cocaïne, marihuana, wat je maar wilt. En het is natuurlijk om niks te hoeven doen! Lekker rustig een boekje lezen, terug in het hostel een drankje doen, eten, gezellig kletsen: heerlijk!!
Vrijdag had ik een citytour geboekt, want er is in Rio natuurlijk veel meer te zien dan alleen strand en om nou alles in mn eentje uit te vogelen qua openbaar vervoer enzo leek me niet zo’n goed idee, dus lekker makkelijk een stadstour met alles in een gedaan. Het hoogtepunt was natuurlijk de Christo Redentor. We gingen met een busje naar boven en toen nog 200 traptreden en daar was die dan eindelijk. Heel groot en echt heel vet om te zien. Mooi uitzicht over heel Rio, hoewel de stadskant niet heel goed te zien was vanwege de smog, maar de zeekant was heel helder enja echt een wereldstad!! Helaas was er geen wind boven en scheen de zon volop, dus was het er bijna veertig graden volgens onze gids. Het was megadruk en het is gewoon onmogelijk om foto’s te maken zonder mensen erop, dus na een half uur hadden twee hele aardige Israëliërs uit mijn tour en ik het wel gezien en gingen we terug. Daarna zijn we via Santa Theresa, een bohemienbuurtje, met superleuke huisjes en best wel wat favellas eromheen (maar die zijn er overal en die zijn niet allemaal gevaarlijk volgens de gids) naar het centrum gegaan voor de Lapa Steps. Zijn bekend uit een clip van Snoop Dogg. Het is een grote trap die geheel uit mozaïek bestaat en met allemaal kleurtjes. Supervrolijk en echt heel erg mooi. Omdat er niet genoeg tegels waren, zijn er vanuit alle landen tegels toegevoegd, zodat er nu tegeltjes met plaatjes uit verschillende landen, teksten, schilderijen etc. ook in de trap. Nederland was een aantal keren vertegenwoordigd, leuk om te zien! De laatste stop was bij de Pao de Azucar vanwaar je heel mooi de zonsondergang kon zien. Best prijzig, maar ik wilde graag met de foto’s van mijn studentenpas voor de helft van de prijs naar boven. Helaas deed ze niet aan foto’s en toen ik mijn pasje van de taalschool in Buenos Aires liet zien, kreeg ik zomaar een studententicket. Hoe nice!!! Het was heel mooi boven op de berg en ook heel rustig. Schitterend uitzicht over heel de stad en de zonsondergang was geweldig. Toen het donker werd, was Christo Redentor op de berg er tegenover verlicht enja echt suuuupermooi!!!
Terug in het hostel vroegen de Italianen of ik meewilde naar de Lapa Streetparty, die echt geweldig schijnt te zijn, best leuk leek me. Iedereen uit mijn kamer ging mee, dus een mooie groep! In de keuken raakte ik aan de praat met een Duits meisje dat ook alleen op reis was. Leuk meisje, die ook wel mee uit wilde! Nice!! Heel veel mensen uit het hostel gingen mee, zelfs de mensen die er werkten, dus wisten we precies hoe er te komen. De Italianen waren redelijk ver heen, dus besloten Melina en ik om bij Michael, een Ier, en Phil een Zuid-Afrikaan, in de buurt te blijven. We kwamen uit op een marktje waar overal goedkope drankjes verkocht werden, sambamuziek te horen was en heel veel locals waren. Helaas ook wat minder leuke locals, zo werd van een Engels meisje de ketting van her nek gerukt en gestolen en waren er meer zakkenrollers, maarja dat weet je van te voren. Er werd niet voor niets gezegd niks waardevols mee te nemen. Na een poosje buiten gingen we ergens naar een bar vol locals enja als je die mensen dan ziet dansen, dat is wel het echte Brazilië hoor: wauw!!! Er kwam nog een verschrikkelijk slechte zangeres een optredentje doen waarvoor de normale verlichting even aanging en daarna ging het feest gewoon weer door. We namen met vijf man een taxi terug naar het hostel, dat kan hier ook gewoon en dus weer veilig thuis.
De dag erna ging ik samen met Phil naar het strand. We besloten naar Ipanema te lopen, was ongeveer een uurtje, maar onderweg was zoveel te zien: beachballende mensen, voetballers, standbeelden (waarvan ik twee keer dacht dat het mensen waren, maar het bleken echte beelden te zijn hahaha) verkopers van van alles en nog wat. Uiteindelijk kwamen we uit bij een local strandje waar zo’n rustig sfeertje was. In het water waren sufers en bodyboarders, mensen waren aan het tennissen en er waren vier mannen aan het voetvolleyen en die waren zoooo goed. Echt gaaf om te zien. Op de rotsen naast het strandje was een outdoorgym waar allemaal oude mensen flink aan de gewichten hingen. Best mooi uitzicht zo over het strand en de zee, maar toch met 27 graden hoef ik niet te sporten, vee te heet!! Uiteindelijk de hele middag in Ipanema aan het strand gelegen tot het kouder begon te worden, nog een biertje gedronken en weer teruggelopen. Inmiddels waren overal voetbalwedstrijden op het strand begonnen. Echt een competitie denken wij en het ging er ook serieus aan toe, mooi om te zien. Een stukje verderop waren beachvolleyballers bezig en natuurlijk ook tennissers. Met Melina zijn we gaan uiteten. Omdat ze hier vrij veel eten, kon ik met haar een maaltijd delen en dan is kip met rijst en zwarte bonen (die meer paars dan zwart zijn, maar wel lekker) maar 2,50 per persoon. Geen geld! Even wat gepowernapt tussendoor en nog een avondje uit. De Italianen wilden graag naar een of andere bar, die Samba heette en in het centrum was, voor mij en Phil prima wantja het is beter om met een groep te gaan dan ergens alleen en er gingen ook nog twee Kroatische meisjes mee. In het centrum was het alleen uitgestorven, op alle daklozen en drugsverslaafden na. Voelde me niet heel erg op mijn gemak en toen we deze sambabar niet konden vinden, besloten we maar weer naar Lapa te gaan. Daar was het minder druk dan vrijdag, maar er waren meer mensen van het hostel en de sfeer was weer geweldig. Na wat drankjes gingen we naar dezelfde bar alleen was het nu hiphopavond en dat kunnen ze hier ook goed. Ik vind het alleen al mooi om naar te kijken enja dan voel ik mezelf wel Europees en stijf, maargoed je kan niet alles hebben.
Zondag maar weer naar Ipanema gelopen met Phil en Martijn, een andere Nederlander, voor een middagje strand. Op zondag gaan alle locals ook naar het strand en is het megadruk, waardoor de grote weg langs het strand afgesloten wordt, dus kan je gewoon over straat lopen. Mensen waren aan het skateboarden, fietsen, skeeleren: het leek net een festival, maar dit is dus elke zondag. In Ipanema was het heel druk op het strand en moesten we ons best doen om een plekje te vinden. Lekker genoten van de sfeer en de drukte om me heen, hoewel ik het door de week fijner vind dan op zondag, maar op zondag was er meer te zien. Helaas veranderde het weer aan het eind van de middag en werd het ineens een stuk koeler enja dan is een uur lopen nog best lang. Weer wezen uiteten voor goedkoop en weer een echte topdag gehad!!! Een aantal mensen gingen beerpong doen in het hostel, maar er was geen balletje, dus werd het met het dopje van een flesje, wat natuurlijk niet ideaal is om mee te gooien en aangezien een aantal mensen al wat drankjes op hadden en de regels constant veranderd werden, was het hilarisch om naar te kijken en te luisteren.
Enja toen was het maandag en vertrok ik uit Rio. Heb er een aantal geweldige dagen gehad. De sfeer is er zo relaxed, het voelt ook niet aan als een megastad als ik in Copacobana rondloop. Ik ben blij dat ik ben uitgeweest en toen het echte Braziliaanse leven heb kunnen zien, want ik had wel het gevoel dat dat het was en dat je dat niet echt op het strand kan vinden, hoewel de zondag redelijk in de buurt kwam. Het plan is om volgende week zondag terug te gaan voor nog een paar dagen strand en verder niks, want het wordt doordeweeks dan en dan is het uitgaan minder en ik heb alle bezienswaardigheden nu ook wel gezien. Maar het ligt aan het weer wanneer ik terugkom, maar ik wil sowieso nog een keer naar het strand in Rio en gewoon genieten van alles wat er te zien is!

Maandag ben ik naar Ilha Grande gegaan samen met Michael. Eerst een poos met de bus en toen een uur met de boot. Helaas was het gisteren grijs en vandaag ook, want het zou een schitterend mooi eiland moeten zijn. Dus ik denk nu dat ik hier ga wachten tot de zon weer schijnt. Misschien is dat morgen al en anders boek ik nog een nachtje extra, want ik wil het wel in al zn glorie zien. In het hostel waren meer mensen uit mijn bus en nieuwe vrienden zijn zo gemaakt! Wel fijn, wantja dat is elke keer maar weer de vraag. We waren allemaal een beetje moe en verveeld toen we eindelijk hier waren en we hadden honger. Eerst wilden we ergens gaan eten aangezien we Rio prijzen gewend waren, maar het was zoo duur overal, dat we besloten zelf te koken. Met zn vieren, Daisy, Sophia, Tom en ik, dus het was echt een stuk goedkoper. We mogen ook zelf drinken kopen voor in het hostel, dus gezellig wat biertjes gedronken en toen bleek dat er ergens in een hostel een strandparty was dachten we ‘waarom ook niet’. Het zou toch slecht weer worden vandaag, dus konden we niks doen, dan kan je beter maar zorgen dat je een goede avond hebt gehad. De beachparty was een eind lopen bij een hostel aan de rand van het dorp. Een local wees ons de weg en wilde graag mee naar binnen, maar hij werd helaas voor hem geweigerd. Hippe muziek en ook Braziliaanse muziek. Er werd flink samba gedanst door de locals en er was een Nederlander die mensen gingen leren samba te dansen, maar het was onmogelijk. Als je dan die Brazilianen ziet dansen en de toeristen: een wereld van verschil. Het feest was op een veranda aan het strand en in de verte waren de lichtjes van het dorpje te zien, want er is maar een dorpje hier op het eiland (geen auto’s trouwens, dus wat een rust en verschil met Rio). Enja weer een leuke avond!!
Vandaag was het precies zoals werd voorspeld: grijs en regenachtig. Dus geen weer om iets te ondernemen. Vanmorgen even met papa en mama geskyped, maar de verbinding was erg slecht helaas. Verder mijn dagboek bijgewerkt en mn was weggebracht. Nu hoop ik dat het zo droog wordt zodat ik naar de supermarkt kan, maar zo ziet het er nog niet naar uit. Achja hopelijk schijnt morgen de zon en anders overmorgen. Scheelt dat het hier overal langs de kust regent, dus het had geen verschil gemaakt of ik hier was of in Rio.

Het is al geweldig om hier te zijn, omdat dit helemaal niet in het oorspronkelijke plan zat en het heeft me wat tijd gekost om de keuze te maken, maar dit was de juiste keuze. Het is hier zo anders dan bijvoorbeeld Argentinië en ik hou echt van de sfeer hier. En het is natuurlijk mooi meegenomen om een lekker kleurtje te krijgen ;) Dus heel fijn dat ik nog bijna 9 dagen Brazilië te goed heb!!!

Heel veel liefs!

  • 28 Augustus 2013 - 02:24

    Dishere:

    Was hier even aan het rondkijken en kwam jouw blog tegen :-)

    Nog wat tips voor Rio, mocht je het leuk vinden:

    Mooi strand Prainha.

    Op dinsdag kun je als student gratis naar het nieuwe museum MAR in centro, CCB is altijd gratis en ook in centro.

    Als je naar een bar wilt waar je onder de locals bent, ga dan naar Praça Varnhagen in Tijuca. (metro saens pena)

    Zondagavond feijoada in Casa Rosa in Laranjeiras

    Er zijn regelmatig feesten bij 1 van de vele sambascholen. (oa Mangueira, Vila Isabel, Portela)

    Of je kunt naar een voetbalwedstrijd.

    Nog een fijne vakantie!

  • 28 Augustus 2013 - 09:46

    Mama:

    Hoi, hoi,
    Alweer een uitgebreid verslag. Dit klinkt meer als het leven van een backpacker dan in Argentinië, of heb ik het mis? Goed dat je niet hier bent begonnen, dan was je misschien niet eens meer de andere landen gaan bezoeken!
    Nog even genieten van zon, strand, zee en Brazilië en dan nog afscheid nemen van Buenos Aires en dan zien we je hier weer! Ik kijk er onderhand echt naar uit, maar geniet nog een paar weken daar!

    xxx

  • 28 Augustus 2013 - 11:31

    OMA 28 Augustus 2013:

    Hoy Astrid
    Fijn dat je hier voor gekozen hebt fijne stranden
    blijf genieten wij hier zijn de dagen aan het
    aftellen dat je weer in Ewijk bent
    nog veel plezier
    Liefs Opa en Oma xxx

  • 28 Augustus 2013 - 15:43

    Jaqueline:

    Hallo Astrid,
    Jee wat geweldig allemaal weer. Enne misschien iets voor mij Rio?? Geniet nog van je laatste dagen,maar dat komt zeker goed. Ik twijfel er niet aan. Veel fun en plezier, collega. Ha, super joh. Groetjes van ons

  • 28 Augustus 2013 - 18:48

    Chris:

    Wat had ik graag om een hoekje willen kijken daar, klinkt echt tof allemaal! Geniet vd laatste dagen!!!!! Tot bijnaaaaa jeujjjjj! X

  • 29 Augustus 2013 - 07:26

    Henny:

    Hoi Astrid,

    Wat een geweldig verhaal weer en fijn dat je zo overduidelijk geniet. Toch een goede beslissing geweest om naar Brazilië te gaan. Geniet lekker verder en wordt mooi bruin. Wat zullen we jaloers zijn op je kleurtje.
    Het einde komt in zicht, maar blijf vooral genieten.

    Liefs,
    Henny

  • 29 Augustus 2013 - 09:00

    Yvonne:

    Braziellllll! la la la la la lala laaaaaaa
    Rio, de Janeiro, Rioooo ooohoooohoooo!
    kind wat een feest daar! geweldig om mee te maken zeker.
    en je zult onderhand wel akelig bruin zijn weer...
    geniet!!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 35627

Voorgaande reizen:

28 November 2016 - 02 Februari 2017

10 weken Midden-Amerika

27 Maart 2013 - 12 September 2013

Afsluiting van mijn studietijd

Landen bezocht: